Tuesday, January 25, 2011

Patah hati..:-(



Perghhh..tajuk entry kali neh  dah macam  tajuk lagu Sudirman...ngeee..yup..Patah Hati...Perasaan ini selalunya dialami apabila seseorang tersebut ditinggalkan si kekasih...Akibatnya..ada yang menangis sampai bengkak mata, mengurungkan diri dalam bilik dan ada juga yang bertindak di luar batasan iaitu dengan membunuh diri..nauzubillah min zalik..Apabila emosi menguasai pemikiran, maka manusia boleh bertindak diluar kawalan..

Baiklah di bawah neh, ada beberapa tips bagaimana cara atasi patah hati yang aku ambil daripada majalah Remaja..

1. Percaya pada takdir

Bila ' bekas kekasih'  memutuskan untuk memilih orang lain, ajar diri  kamu untuk mempercayai bahawa dunia belum berakhir lagi! Pujuk diri dengan mengatakan bahawa si dia bukan yang terbaik untuk kamu. Yakinlah bahawa Tuhan memiliki  rencana lain untuk kamu.

2. Relakan

Mencintai seseorang beerti kamu harus bersiap sedia untuk merelakan si dia terus bahagia dan bersedia untuk kehilangannya.  Bila si dia menyatakan bahawa dia tidak merasa bahagia ketika dengan kamu, jangan sesekali memaksanya untuk tetap berada di sisi kamu.

3. Lupakan

Teori memang tak semudah praktikal. Namun, saat dia memutuskan untuk meninggalkan kamu atasa alasan apa sekalipun, kamu harus terus mengajar diri untuk melupakannya. Awalnya memang sukar. Apa kata kamu sibukkan diri  dengan pelbagai aktiviti  positif  di luar  sebagai usaha untuk melupakannya.

4. Ambil hikmahnya

Pengalaman adalah guru yang terbaik untuk diri kita. Jadikan pengalaman ini sebagai satu pengalaman yang paling berharga untuk kamu. Ambil hikmahnya dan pastikan ketika kamu memulakan hubungan baharu, hal-hal seperti itu tidak berulang.

5. Be nice

Kamu  perlu terus berbuat baik ketika berhubungan dengan siapa pun. Tingkatkan harga diri dengan dan teluslah dalam perhubungan. Kamu pasti akan dihargai oleh individu baru kelak!

6. Jangan bersendirian

Tangani masalah  dengan bijak! Orang yang baru putis cinta suka berfikir dan melakukan perkara-perkara yang aneh, lebih-lebih lagi sewaktu bersendirian . Jadi, elakkan!

7. Bersedia untuk orang baru

Jangan mengurung diri kamu dari pergaulan dengan dunia luar. Yakinlah diri kamu untuk kembali menjalin hubungan dengan sahabat dan rakan-rakan yang lain. Bukalah networking yang baru.

8. Serlahkan potensi diri

Wake up! Jangan biarkan diri kamu terperangkap dalam lara begitu lama. Cari semula potensi diri kamu sehingga ia boleh dinilai oleh orang lain.

9. Berdoa dan bertawakal

Serahkan segalanya pada kekuasaan Tuhan. Kamu bakal menemui kedamaian saat kamu mengadu dan merelakan segalanya pada-Nya. 

No comments: